• يکشنبه ٨ بهمن ١٤٠٢-١٥:٤٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨٣٧١
با موافقت اعضای شورا:14-211

سقف بودجه سال 1403 شهرداری تهران 150 همت تصویب شد

لایحه بودجه پیشنهادی سال 1403 شهرداری تهران، در دویست و یازدهمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر تهران، مورد بررسی اعضا قرار گرفته و در نهایت، سقف این بودجه با افزایش 15 هزار میلیاردی به 150 همت رسید و تصویب شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، لایحه شهردار تهران در خصوص «بودجه سال 1403 شهرداری تهران، در بخش درآمدها و منابع» در دویست و یازدهمین جلسه شورا مورد بررسی قرار گرفت و اعضا، نظرات خود را بیان کردند.
 
اقراریان: در بررسی بودجه شهرداری، نظرات امور پژوهشهای شورا لحتظ شود
رئیس کمیته نظارت شورا با اشاره به اظهار نظر کارشناسانه امور پژوهش‌های شورا در خصوص لایحه فوق در قالب پیشنهادی اظهار داشت: با توجه به گزارش خوب امور پژوهش‌های شورا، پیشنهاد می‌شود چنانچه قرار است درباره بودجه تصمیم گیری شود؛ فرصتی برای ارائه نظراتش اختصاص داده شود. زیرا مباحثی که این مرکز در حوزه‌های درآمدی در گزارش خود در ردیف‌ها ارائه داده؛ بسیار نگران کننده است. از اصحاب رسانه نیز درخواست می‌شود به عنوان نماینده افکار عمومی، نسبت به بحث بودجه حساس بوده و آن را نقد کنند زیرا فضای نقد و بررسی باعث می‌شود در بررسی و تصویب بودجه بیشترین دقت صورت گرفته و اثرگذاری بیشتری در خدمت رسانی داشته باشد.  
بابایی، عضو شورا در ادامه نسبت به رویکرد انقباضی در بررسی بودجه بیان کرد: اتفاقی که در کمیسیون تلفیق رخ داده این است که عدد 169 هزار میلیارد به 135 هزار میلیارد کاهش یافته است. این امر حاکی از آن است که ما باید بار دیگر در کمیسیون بودجه این ساختار را پایه ریزی کنیم. یعنی باید 30 همت از میزان بودجه بکاهیم. بنده ضمن انتقاد از ساز و کار بررسی بودجه، مخالفت خود را اعلام می‌کنم. 
 
مظفر: افزایش صدور پروانه و درآمد حاصل از نوسازی باعث افتخار است
عضو کمیسیون برنامه و بودجه، در توضیحاتی اظهار داشت: آنچه همواره در سنوات مربوط به بررسی بودجه مطرح شده؛ انتقاد نسبت به درآمدهای حوزه شهرسازی اعم از شهر فروشی، تراکم فروشی و درآمدهای ناپایدار  است. البته اصل این دغدغه درست است چرا که قرار نیست افزایش تراکم به کیفیت زندگی و سرانه‌های جمعیتی شهر آسیبی بزند. 
وی با تأکید بر اینکه شهر نیاز به نوسازی دارد؛ بیان کرد: شهر نیاز دارد امکان ایجاد و تولید مسکن را که پیشران در صنعت تولید کشور بوده و 80 صنعت دیگر را با خود به عنوان لوکوموتیو حرکت می‌دهد؛ فراهم شود تا بتوان نوسازی و ساخت و ساز را در شهر رونق داد. آن چیزی مورد تقبیح است که تراکم مازاد باشد.
مظفر افزود: هر چه پروانه بیشتری صادر شده و شهر نوسازی شود و فعالیت حوزه مسکن و صدور پروانه افزایش یابد، باعث افتخار بوده و نکته مثبتی است. در اینجا فقط مازاد تراکم مورد انتقاد است. بنابراین هر اندازه که بتوانیم در سطح مجاز، صدور پروانه را افزایش داده و بر درآمدهای حاصل از نوسازی و احیای بافت فرسوده و ساخت مسکن در تراکم مجاز بیفزاییم؛ اقدام پسندیده‌ای انجام داده‌ایم.
 
پیرهادی: کمیسیون تلفیق معمولاً فرصت کافی برای بررسی لایحه‌ بودجه ندارد 
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری، با تأکید بر اینکه کمیسیون برنامه و بودجه زمان بسیار کوتاهی برای بررسی لایحه دارد؛ تصریح کرد: یکی از ضعف‌های موجود در این باره این است که بررسی‌ها در کمیسیون برنامه و بودجه و نیز کمیسیون تلفیق بداهه و ضربتی است. این امر سبب می‌شود که فرصت، توان و امکان کارشناسی وجود نداشته باشد. 
پیرهادی در ادامه اظهاراتش نسبت به تصمیم گیری در خصوص کاهش میزان 4 همت از بودجه اختصاص یافته برای نظافت و خدمات شهری، انتقاد داشت و تأکید کرد: کسر این میزان آسیب جدی به بحث خدمات و نظافت شهری خواهد زد. ما تنها می‌توانیم در خوص کاهش یک هزار میلیاردی از این میزان موافقت کنیم.  
 
امانی:  افزایش ۳۱ درصدی بودجه نسبت به سال قبل کاملاً منطقی است
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با دفاع از پیشنهاد کمیسیون بودجه شورای شهر تهران در خصوص لایحه بودجه 1403 شهرداری تهران عنوان کرد: شهرداری تهران سقف افزایش بودجه را با 169 همت نسبت به سال 1402 رقمی حدود 65 درصد پیش بینی کرده بود که این افزایش بودجه فوق العاده بود و عمده محل درآمد ناشی از توسعه شهر به میزان بیش از ۹۰ همت بوده است که این رقم را به ۶۲ همت کاهش دادیم.
وی با بیان اینکه ما معتقدیم هرچه میزان درآمد از محل شهرسازی مازاد بر تراکم پایه واگذار شود به عنوان درآمد ناپایدار تلقی می شود؛ افزود: افزایش ۳۱ درصدی بودجه نسبت به بودجه سال قبل کاملاً منطقی است و حتی از میزان تورم نیز کمتر است ضمن اینکه اگر شهرداری تهران درآمد را افزایش داد می تواند متمم ارائه کند و بودجه را افزایش دهد.
عضو شورا در ادامه اظهار کرد: پیشنهاد 135 هزار میلیارد تومانی بودجه 1403 شهرداری تهران کاملا بر پایه منطق و قابل دفاع است.
 
علوی: روی درآمد مراکز تفریحی و ورزشی کار چندانی نشده است
رئیس کمیته گردشگری شورا نیز در این باره با بیان اینکه سه کد درآمدی برای حوزه فرهنگی پیش بینی شده است، یادآور شد: یک کد در بودجه صفر شده و برای دو بخش دیگر نیز ۶۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است. 
وی ادامه داد: وقتی بیش از هزار استراتژیک نقطه فرهنگی ، تفریحی و ورزشی را در اختیار داریم، در نظر گرفتن ۶۰۰ میلیارد تومان برای کل این مراکز در 22 منطقه شهرداری تهران و به صفر رساندن درآمد برج میلاد، نشان می دهد که متأسفانه روی موضوع درآمدی مراکز ورزشی و تفریحی کار چندانی انجام نشده است.
 
آخوندی: گزارش مرکز پژوهشهای شورا به گزارش کمیسیون تلفیق نزدیک است
رئیس کمیسیون بودجه شورا نیز با بیان اینکه مرکز پژوهش های شورا بر اساس لایحه شهرداری اعلام نظر کرده است؛ اظهار کرد: این گزارش به اصلاحات و نکاتی اشاره داشته که ما در کمیسیون تلفیق اعمال کرده ایم، نزدیک است و سوال شده که چطور است 93 هزار میلیارد درآمدهای توسعه شهر بالاست که ما در این خصوص 30 همت آن را کاهش دادیم؛ دو اصلاح وارده که مدنظر مرکز بود، اعمال شده و مابقی مربوط به هزینه هاست.
وی با بیان اینکه نظرات کمیسیون ها برای بودجه سال آینده دریافت شده است؛ خاطرنشان کرد: کمیسیون ها ۱۰ روز وقت داشتند که لایحه را بررسی کنند. نظر رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری که دوم بهمن ماه به کمیسیون برنامه و بودجه ارسال شد ۱۴۵ هزار میلیارد تومان بود و به بودجه مصوب کمیسیون تلفیق نزدیک بود.
عضو شورا تصریح کرد: موضوع مطرح شده حال حاضر صحن صرفاً به بخش درآمدها اختصاص پیدا کرده و در بخش هزینه ها شورای شهرتا پایان بهمن ماه فرصت بررسی و پایش دارد.
وی در ادامه ضمن ارائه پیشنهادی در خصوص ابعاد کاهش 30 همتی بودجه سال آینده شهرداری تهران، عنوان کرد: با توجه به این موضوع بهتر است اصل بودجه برای بررسی مصارف ها به شهرداری عودت داده شود تا مقدمات کاهش آن از سوی شهرداری تهران اعمال شود.
 
چمران در پاسخ به برخی موضوعات برای کسر رقم 30 همتی عنوان کرد که این اقدام باید با برگزاری نشست های تخصصی بین کمیسیون برنامه و بودجه شورا و شهرداری تهران محقق شود تا طبق توافقات فی مابین این موضوع صورت گیرد ضمن آنکه ریل گذاری آن به عهده کمیسیون های تخصصی و شوراست.
وی افزود: موضوع کاهش و افزایش ها هنوز مورد بحث نیست. مضافاً بر اینکه برخی بودجه سازمانها همچون سازمان خدمات شهری، نسبت به سنوات سال 1402 نه تنها کاهشی نبوده بلکه افزایشی نیز بوده است. ما در شورا تلاش داریم تا بودجه بر مدار تعادل و منطق به تصویب برسد.
 
چمران: افزایش 15 هزار میلیاردی به حوزه حمل و نقل و ترافیک
رئیس شورای اسلامی شهر تهران پیشنهاد داد ۱۵ هزار میلیارد تومان بودجه مازاد نیز برای مأموریت‌های حمل و نقل عمومی همچون سال گذشته پیش بینی شود و از این میزان هزار میلیارد تومان نیز به مأموریت های حوزه خدمات شهری اختصاص یابد.
 
در پایان بررسی بخش درآمدهای لایحه بودجه 1403 شهرداری تهران، اعضای شورا پس از طرح نظرات و پیشنهادات به این لایحه به سقف 150 هزار میلیارد تومانی بودجه، رأی مثبت دادند.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: